טיט, בטון , ריצוף

טיט לריצוף – העולם פרוס לרגלינו

טיט הוא אבקה שמורכבת לרוב מצמנט, חול ותופסים שונים . לתערובת זו מוסיפים מים על מנת ליצור התמצקות בצורה הרצויה.

כיום משתמשים בטיט בתחומים שונים, רבים ומגוונים כאשר עיקר השימוש הינו בעולם הבניין ובעולם העיצוב. הטיט יכול לשמש כחומר לטיט לקירות וטיט לריצוף מצד אחד, או לבניית כדי חרס ומבנים דמויי בטון לעיצוב הבית והינה מצד שני. התפקיד אליו מיועד הטיט נקבע עפ"י החומרים עימם הוא מעורבב. ליתר דיוק, טיט הוא אבקה טחונה של אבן גיר ומינרלים וחומרים קרמים אחרים. כתלות במה שמוסיפים לטיט מתקבלות תכונות מכאניות שונות וצורות ייבוש שונות ובכך מתקבל שימוש שונה לאותו הטיט.

השימוש העיקרי של טיט היום הוא לקישור בין יחידות מבנה שונות.

יחידות מנה יכולות להיות בלוקים מבטון, יכולות להיות מרצפות קרמיות או כל יחידות מבנה אחרות שרוצים לחבר בניהן הן לצורך בנייה והן לצורך עיצוב. לדוגמא, שימוש בטיט כחומר המחבר בין מרצפות שונות – טיט לריצוף. תהליך הריצוף מורכב משלושה שלבים עיקריים. שלב ראשון הינו השמה של טיט על כל המשטח לריצוף, ואז בשלב השני מתבצע הנחה במרווחים קבועים ומסודרים של המרצפות. השלב השלישי הינו השלב בו מניחים את הטיט בין המרצפות. בתהליך הריצוף לטיט ישנם שני תפקידים. התפקיד הראשון הינו הדבקה של המרצפות למשטח המרוצף והדבקה של המרצפות אחת לשנייה כ שישמרו על מיקומן היחסי האחת ביחס לשנייה.  והתפקיד השני הוא גמור יפה מבחינה עיצובית של המרצפות. חשוב לציין, כי הטיט יכול להיות בגוונים שונים ובמצעים שונים כיוון שניתן להוסיף לו צבעים שונים.

העבודה עם הטיט לריצוף אינה מסובכת וגם הרכישה שלו יכולה להתרחש בכל חנות פשוטה לחומרי בניין.

הטיט מגיע בחבילות בגדלים שונים על מנת שניתן יהיה להתאים את הכמות הנרכשת לעבודות הרבות, השונות והמגוונות אליהן מיועד הטיט. עם זאת, כדאי לקרוא על סוגי הטיט השונים על מנת להבין איזה טיט מתאים לנו לשימוש בו אנו מעוניינים. כאשר חשוב לציין כי גם עבור ריצוף קיימים סוגי טיט לריצוף שונים. למשל, כפי שציינו קודם לכן, יש לבחור את הטיט ואת הצבע המתאים לגוונים שאנו רוצים. בנושף ניתן לבחור סוגי טיט שונים בהתאם לעמידות הרצפה הנדרשת. לדוגמא טיט במקלחת נדרש לעמידות שונה מאשר טיט למטבח או למקום עבודה. בהקשר לכך, ישנם שני סוגי טיט לריצוף בעלי שני מנגנוני ייבוש שונים. הסוג הראשון מתייבש ע"י ייבוש של המים מהתערובת של הטיט עם שאר התוספים. הסוג השני הינו בעל מנגנון של ייבוש על ידי מגע עם הפחמן הדו חמצני. ההבדל בניהם לא רק קובע את קצב הייבוש אלא גם קובע את מידת הרגישות של הטיט לחומרים אחרים, למשל חומרים כימיים. לכן, עבור ריצוף משטח במקום עבודה בו נשפכים על הרצפה הרבה חומרים כימיים אנו נבחר בטיט המתייבש ע"י מגע עם הפחמן הדו חמצני מאחר והוא עמיד יותר למגע עם חומרים אחרים. כאשר חשוב לציין כי זהמן הייבוש אחרוך יותר מאשר עבור טיט המתייבש מנידוף המים. לסיכום, העבודה עם טיט אינה מסובכת אך יש להשקיע בהבנה של סוג הטיט הדרוש לנו ואופן העבודה עמו.

 

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these