בנייה ירוקה – ידידות לטווח ארוך

בתים ומבנים הם המובילים בראש כגורמים לשימוש בחומרים מזהמים. מחצבות לכריית חומרים מהם ניבנים בלוקים, שמנים מזיקים כבסיס לצבעים ועוד. מתוך עליית המודעות לצורך בניקוי האויר ושמירה על הסביבה, צמחה בנייה ירוקה בישראל ובעולם והיא מתפתחת כל הזמן. בנייה ירוקה משמעה בנייה שמתחשבת בסביבה, שמונעת ייצור מזהם וששומרת על האדם מפני חומרים מזיקים. עדיין, לא מדובר כאן באוהלי בד אלא במבנים רגילים, העשויים מחומרים ממוחזרים או מפיתוחים יצירתיים, שמונעים שימוש בחומרים מזהמים, כמו הויתור על אפר ביצירת בלוקים, למשל. לכן היא נקראת בניה ירוקה.

האם בנייה ירוקה יקרה יותר?

באופן כללי, התשובה שבסוף החישוב היא שבניה ירוקה אמנם יקרה אבל מסתבר שהיא יקרה במעט מאד ומדובר רק באחוזים בודדים, לעומת החומרים הרגילים. קודם כל, בלוקים, למשל, העשויים מחומרים ממוחזרים, מורידים מעלות חומרי ההכנה אבל, העלות לייצר אותם עלולה לגדול. מה שכן, ככל שמייצרים יותר חומרים המשמשים לבנייה ירוקה בישראל, לפחות, כך מוזלת העלות של הייצור שלהם. בין אם מדובר בהובלה ממחצבה מסויימת שעומדת בתנאים של בנייה ירוקה ובין אם מדובר בהובלה של פסולת בניה למיחזור. כל הדברים האלה, ככל שגדל היקפם, כך מוזל מחירם.

מתי בניה ירוקה היא חסכונית?

יש מרכיבים של בנייה ירוקה בישראל, שבתחילה הם יקרים יותר אבל, לטווח הארוך, הם מחזירים את השקעתם ואף משאירים רווח בידי הצרכן. צבירת מי גשם, למשל. הרכבת המשאבות והדוודים על מערכת הסינון שלהם יש לה עלות משלה אבל, החסכון במים גם לו יש עלות משלו והחסכון הזה, במיבנים שניבנו בשיטה של בניה ירוקה, עולה, כל עוד הדיירים גרים במבנה ויש בו שימוש כלשהו. מי הגשם משמשים למקלחות, למילוי ניאגרה, להשקיה ולכל מטרה אחרת. לכן הם חוסכים שימוש במים רגילים. מן הפן הזה יוצא שבנייה ירוקה יכולה להיות אפילו חסכונית. החסכון שלה הוא לא בטווח הקצר אלא בטווח הארוך.

בנייה ירוקה בישראל

בישראל התחום הזה צובר נסיון ומתפתח כל הזמן. המועצה הישראלית לבניה ירוקה מפרסמת כל הזמן חידושים והמצאות, תוך שהיא מעדכנת מאגר מידע על חומרים שונים העומדים בתקנים של הבנייה. כמובן שיש לעתים חפיפה בין התקנים האלה לבין תקנים אחרים בעולם אבל עדיין חשובה ההתאמה לתנאים בישראל ולדרך הנהוגה בכל הקשור לבנייה בה. קבלנים רבים כבר צוברים נסיון בשיטה של בנייה ומפתחים אותה מאד.

סקרנים? פרטים נוספים באתר זה

 

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these